Meerjarenplan voor Digitale Toegankelijkheid

Schéma Pluriannuel d’Accessibilité Numérique

Inleiding

In overeenstemming met artikel 47 van wet nr. 2005-102 van 11 februari 2005 betreffende gelijke rechten en kansen, participatie en burgerschap van personen met een handicap, gewijzigd door de wet voor een Digitale Republiek van 7 oktober 2016, zet Wesco zich volledig in voor de toegankelijkheid van al haar online communicatie­diensten voor het publiek.

Het onderhavige Meerjarenplan voor Digitale Toegankelijkheid (SPAN) bestrijkt de periode 2026-2028. Het past binnen het nationale en Europese juridische kader, met name het Référentiel Général d’Amélioration de l’Accessibilité (RGAA) en de Europese richtlijn 2019/882 betreffende toegankelijkheidseisen voor bepaalde producten en diensten. De opstelling van dit document weerspiegelt de wil van het bedrijf om digitale toegankelijkheid te beschouwen als een hefboom voor maatschappelijke verantwoordelijkheid, duurzame prestaties en innovatie ten dienste van iedereen.
Dit SPAN en de bijbehorende plannen worden regelmatig geëvalueerd en bijgewerkt.

1. Het toegankelijkheidsbeleid van Wesco

1.1. Het inclusiviteitsbeleid en de aandacht voor handicap

Bij Wesco staan inclusiviteit en aandacht voor handicap centraal in de bedrijfscultuur. Het bedrijf waardeert diversiteit en streeft naar een toegankelijke en zorgzame werkomgeving. Deze aanpak past in een voortdurende inzet voor verbetering en gelijke kansen voor iedereen.

1.2. Integratie van digitale toegankelijkheid binnen de organisatie

Het digitale toegankelijkheidsbeleid van Wesco heeft tot doel alle gebruikers, en in het bijzonder personen met een handicap, toegang te garanderen tot haar digitale diensten en inhoud. Deze aanpak weerspiegelt de wil tot inclusie en respect voor diversiteit. Het SPAN formaliseert dit beleid door de maatregelen te beschrijven die worden ingevoerd: een specifieke governance, een aangepaste interne organisatie, opleidingsinitiatieven, integratie van toegankelijkheid in projectbeheerprocessen, evenals test- en auditmethodes voor voortdurende verbetering.

2. Menselijke en financiële middelen voor digitale toegankelijkheid

2.1. Personeel

De ontwikkeling, opvolging en actualisering van het SPAN staan onder verantwoordelijkheid van de Référent Accessibilité Numérique (RAN), een rol vervuld door de CSR-manager die rechtstreeks onder de directie valt. Hij/zij wordt ondersteund door contactpersonen voor digitale toegankelijkheid binnen de communicatie- en IT-diensten, om een transversale en operationele aanpak te garanderen.

2.2. De missie van de RAN

Zijn/haar missie bestaat uit het bevorderen van toegankelijkheid door normen en goede praktijken te verspreiden, interne teams te begeleiden via onder meer opleidingen, toezicht te houden op de naleving van wet nr. 2005-102 via regelmatige audits, gebruikersverzoeken te behandelen en in het algemeen de kwaliteit van de dienstverlening aan gebruikers met een handicap te waarborgen.
De referent heeft met name de verantwoordelijkheid en de bevoegdheid om :

  • te zorgen dat de processen voor toegankelijkheid worden vastgesteld, uitgevoerd en onderhouden.
  • aan de directie te rapporteren over het niveau van toegankelijkheid en eventuele verbeterpunten.
  • te zorgen dat de opleiding rond toegankelijkheidseisen binnen het hele bedrijf wordt aangeboden, in het bijzonder aan nieuwe medewerkers.
  • het centrale aanspreekpunt te zijn voor alle onderwerpen rond digitale toegankelijkheid binnen de organisatie.

2.3. Governance en sturingsmechanisme

De governance van digitale toegankelijkheid steunt op een speciaal stuurgroepcomité, bestaande uit de RAN en de referenten van de Web- en IT-diensten. Dit comité bepaalt de verbeteracties, met name op basis van auditresultaten. De operationele uitvoering van de verbeteringen wordt door de Web- en IT-teams verzorgd. Elke zes maanden vindt een opvolgcomité plaats om de voortgang te evalueren, prioriteiten bij te stellen en de continuïteit van het traject te waarborgen.

2.4. Budget

De budgetten voor digitale toegankelijkheid zijn opgenomen in het webbudget en het opleidingsplan van het bedrijf. Ze kunnen worden aangepast op basis van geïdentificeerde risico’s en verbeteringsmogelijkheden, om een evolutieve aanpak te garanderen die is afgestemd op de behoeften.

3. Ingerichte organisatie

3.1. Integratie van toegankelijkheid in nieuwe projecten

Doelstellingen met betrekking tot digitale toegankelijkheid en RGAA-conformiteit worden vanaf de projectstart geïntegreerd, als fundamentele vereisten. Ze worden in elke fase in aanmerking genomen, van behoefteformulering tot implementatie en testfase. Deze aanpak garandeert dat toegankelijkheid een structurerend element van elk project vormt.

3.2. Integratie van digitale toegankelijkheid in aanbestedingsprocedures

Digitale toegankelijkheid en RGAA-conformiteit worden opgenomen als contractuele bepalingen in aanbestedingen en offertes. Deze criteria maken deel uit van de evaluatie van de kwaliteit van de voorstellen van dienstverleners, met name in de IT-sector.

3.3. Controle- en validatieproces

Elke website of applicatie wordt onderworpen aan een toegankelijkheidscontrole bij de eerste online publicatie, bij belangrijke updates, bij een volledige herontwikkeling of na een conformiteitsmaatregel. Deze controle leidt tot een toegankelijkheidsverklaring conform de geldende wetgeving. Toegankelijkheidstests worden ook opgenomen in regressietests om de duurzaamheid van verbeteringen en de continue conformiteit van digitale diensten te waarborgen.

3.4. Gebruikerstests

Gebruikerstests spelen een essentiële rol bij de evaluatie van de toegankelijkheid van digitale diensten. Wanneer dergelijke tests worden georganiseerd, zal Wesco er, voor zover mogelijk, voor zorgen dat personen met een handicap in het testpanel worden opgenomen.

3.5. Behandeling van gebruikersfeedback

In overeenstemming met de RGAA-vereisten stelt Wesco op elk van haar websites en applicaties een contactformulier ter beschikking waarmee personen met een handicap problemen met de toegankelijkheid kunnen melden. De RAN volgt deze verzoeken op in samenwerking met de Web- en IT-referenten. Na ontvangst onderzoekt de CSR-dienst de aanvraag, identificeert de oorzaken, stelt corrigerende acties op en volgt het proces tot afsluiting.

4. Competentiebeheer

4.1. Opleiding en bewustmaking

Er wordt een opleidingsplan voor digitale toegankelijkheid opgesteld voor de betrokken medewerkers. De behoeften worden vastgesteld tijdens individuele gesprekken, waarna HR passende opleidingen selecteert. De bevestiging van de opleiding gebeurt in overleg met de medewerker en diens leidinggevende, zodat de ontwikkeling van vaardigheden gericht en effectief is.

4.2. Inzet van externe expertise

Wanneer nodig doet Wesco beroep op externe experts om haar aanpak van digitale toegankelijkheid te versterken. Urbilog Compéthance EA, gespecialiseerd in dit domein, ondersteunt onder meer met opleidingen, audits en begeleiding bij de conformiteitsaanpak van digitale diensten.

4.3. Wervingsprocedures

Er wordt bijzondere aandacht besteed aan competenties in digitale toegankelijkheid, vooral voor functies die betrokken zijn bij digitale diensten. Functieomschrijvingen worden bijgewerkt en wervingsprocedures aangepast om deze vereisten op te nemen. Medewerkers in sleutelposities zullen een passende opleiding volgen wanneer hun kennis van toegankelijkheid onvoldoende is, om een competentieniveau te garanderen dat past bij de uitdagingen van het bedrijf.

5. Technische en functionele scope

5.1. Situatieschets

Wesco beheert verschillende websites, extranetten, intranetten en diverse applicaties voor het publiek of voor medewerkers. De inventaris wordt bijgewerkt in de jaarlijkse toegankelijkheidsplannen en geprioriteerd op basis van criteria zoals :

  • bezoekersaantallen,
  • de verleende dienst,
  • kriticiteit,
  • levenscyclus (datum van volgende herontwikkeling),
  • gebruikte technologieën.
Voor publieke diensten is reeds een audit uitgevoerd op wesco-eshop.nl.
Na de remediatieperiode wordt een controle-audit gepland om de conformiteitsgraad opnieuw te evalueren.

5.2. Evaluatie van de jaarlijkse actieplannen en het schema als geheel

De jaarlijkse plannen en het SPAN zijn geen statische documenten en evolueren op basis van de resultaten van de uitgevoerde acties.
Aan het einde van elk jaar wordt een evaluatie gemaakt van het uitgevoerde actieplan. Na drie jaar wordt een evaluatie van het totale schema opgesteld. Een jaarlijkse presentatie van de balans wordt aan de directie voorgelegd.

6. Actieplan 2026

Dit plan kan zonder voorafgaande kennisgeving worden bijgewerkt. De online versie is de enige referentieversie.

6.1. Inventarisatie van digitale diensten

Met ondersteuning van de IT-diensten wordt een kaart van de digitale diensten opgesteld. Dit vormt de basis om acties te bepalen en te prioriteren.

6.2. Teststrategie

Automatische toegankelijkheidscontroles worden geïntegreerd in de testketen, met name voor kritieke of terugkerende componenten. Er wordt een reeks toegankelijkheidscriteria gedefinieerd en vooraf goedgekeurd voor alle leveringsfases — design, ontwikkeling en testen — om de kwaliteit en conformiteit van digitale diensten te versterken.

6.3. Actualisering van interne procedures

De betrokken interne procedures worden bijgewerkt om principes van digitale toegankelijkheid te integreren. Deze evolutie heeft tot doel de aandacht voor toegankelijkheid te versterken in de creatiefasen van digitale projecten, zowel in design als ontwikkeling.